“Életre kelt” a Digitmata a Jövő iskolájában

Valódi humanoid robot tanította a kicsiknek a netikett szabályait. Ilyen még nem volt Veresegyházon, de a világon sehol sem!
Meghökkenés, csodálkozás, meglepődés, nevetés, tanulás, ahá- élmény… ez jellemezte az alsósokat a bemutatón.
Hogy történt?
Egy egyedülálló “robotot”, egy különleges “oktatógépet” fejlesztettek ki és építettek meg a veresegyházi Jövő iskolája ötödikes diákjai és tanáraik.
Az ötödikesek hetek óta készültek erre, hogy fizikailag is megalkossák és működtessék a “gépet”. A közös alkotás eredményeként készítettek egy kartonpapírból készült játékot, amivel a többi, fiatalabb diáknak adtak feladatokat, nem is akárhogyan, jutalomjáték keretében. Március utolsó hetében rendezték meg a tanév rendje szerint a Digitális Témahetet. A Jövő Iskolája is csatlakozott a témahéthez, a több napos rendezvény záró-eseményeként bemutatott játék neve Digimata.

Érzékenyítő nap

Régóta terveztük, hogy érzékenyítő programot, programokat szervezünk kisdiákjaink részére. Júniusban végre a körülmények is adottak voltak hozzá. Úgy gondoljuk, nem lehet elég korán kezdeni a sérüléssel, nehézséggel, mássággal élők életével való ismerkedést, ezért nagy öröm volt számunkra, hogy ez az ismerkedés elkezdődött.
A Nem Adom Fel Alapítvány járt nálunk, - az ő szavaikkal élve- hogy „közvetítsék az egyik legfontosabb attitűdöt, hogy bármilyen útravalóval induljunk is az életben, a legfontosabb felelősségünk az, hogy amely értékeket kaptunk, azokat kamatoztassuk, és a legjobbat hozzuk ki a nekünk adatott lehetőségekből.
Gyakorlati, játékos, teljesen gyerekekre formált programban lehetett részünk. Az alapítvány munkatársai több állomáson mutatták be, milyen a különböző nehézséggel élők élete.

Évzáró 2021 a Jövő Iskolájában

"Aki megáll az meghal." - nem a legpozitívabb felütés, de mégis ez a mondat ragadt meg bennem két évvel ezelőtt, mikor Veresegyház polgármestere, Pásztor Béla megnyitotta az akkori tanévet iskolánk évnyitó ünnepségén. Persze képletesen értette polgármester úr: a folyamatos fejlődés jövőnk egyik záloga, és a Jövő Iskolája már csak nevéből fakadóan is kiemelten kezeli hogy ne álljunk meg, ne maradjunk le, tanuljunk és ne csak tanítsunk, menjünk előre.
Akkor még nem tudtuk, hogy a tanév végét és az idei tanévet is jórészt elsodorja a járvány, és a fennmaradáshoz arra is szükség van, hogy mint intézmény tudjunk alkalmazkodni a változáshoz. Sajnos sok olyan hagyományos programunk elmarad, ahova egyébként a gyerekek és a szülők is el szoktak jönni - a farsang, az ünnepi készülődés év végén, vagy az, hogy csak úgy összejöjjünk egy bogrács mellett egy kötetlen találkozó erejéig.
Az évzárót pont emiatt kiemelt fontossággal kezelte mindenki. Örültünk, hogy végre kiszabadulunk, találkozhatunk, és talán egy alkalomba sűrítve be tudjuk pótolni azt ami év közben elmaradt.
 

Digitális tanulás a Jövő Iskolájában

A márciusi 13-ai kormányrendelet bejelentését követően gyorsan összeült a csapat, persze csak virtuálisan, hogy erre a merőben új oktatási formára kidolgozzuk az útmutatót. Fontosnak tartottuk, hogy ne kapkodásból szülessen meg az a digitális oktatás, ami a jelen körülmények ellenére nagy lehetőséget is jelenthet. A tavaszi szünetet előre hozva nyertünk egy hetet annak érdekében, hogy mind az infrastruktúrát, mind a koncepciót és tartalmakat átgondoltan kidolgozhassuk. Úgy gondoltuk, hogy egy platformot fogunk használni főként az áttekinthetőség érdekében. A Microsoft Teams lett a kiválasztott digitális tér, amit egyre otthonosabb laknak be kicsik és nagyok egyaránt.

Az indulás 0. pontjaként azt is fontosnak gondoltuk, hogy az intenzívebb digitális jelenléttel párhuzamosan a szülők figyelmét is felhívjuk néhány olyan dologra, amit érdemes körültekintéssel kezelniük, illetve érdemes közös szabályokat megfogalmaznunk. Ennek érdekében Fülöp Hajnalka, internetbiztonsági szakembert kértük fel, hogy egy online előadás keretén belül beszéljen a szülőknek a távoktatás kihívásairól.

 

Télbúcsúztató családi programok a Jövő Iskolájában

A veresegyházi Jövő Iskolája Általános Iskola alapvetései közé tartozik a pedagógusok – család – fenntartók hármasának szoros együttműködése. Ez nem csupán a honlapon olvasható vagy az ismerkedő beszélgetések során hallható, hanem „gyakorló” Jövő Iskolája szülőként tapasztalom, hogy az iskola mindennapos működésének egyik valódi mozgatórugója. Fiatal közösségként együtt formáljuk, alakítjuk gyermekeink iskolájának életét, legyen szó pedagógiai módszerek átbeszéléséről, szabadidős programok szervezéséről vagy akár társadalmi szerepvállalásokról.
Ismerősök, régi ovis társak gyakran felteszik a kérdést: „Jó az iskola? Szeretitek?” Én mindig azt válaszolom: „Igen. A gyerekek szeretnek iskolába járni, nincsenek leterhelve, élvezik az órákat. Szeretjük a tanító néniket, kedvesek, gyerek-centrikusak. A plusz foglalkozások változatosak, mindenki megtalálja a kedvére valót.” Amit viszont nehéz elmondani pár mondatban, az az iskola közösségének a hangulata.
 

December a Jövő Iskolájában – szülői szemmel

Az év utolsó hónapjában egymást követték a jobbnál jobb, élményekben és érzelmekben gazdag programok az iskolában.
Szülőként legnagyobb izgalommal a negyedévet záró projekt-kiállítást vártuk. Több kisgyerek már otthon lelkesen mesélt arról, hogy hogyan, mivel készülnek erre az eseményre. Érezhetően nagyon fontos volt számukra, hogy megmutathassák: miket alkottak, miket tanultak az őszi hónapok során. Délután az iskolába érkezve az izgalom szinte kézzel tapinthatóvá vált: a gyerekek többsége sürgött-forgott, szülőket, nagyszülőket fogadtak és kalauzoltak végig a látnivalókon, saját készítésű finomságokkal kínálgatták a „látogatókat”. A lelkes tárlatvezetők segítségével végigcsodálhattunk gyönyörűen kiszínezett őszi faleveleket, Rumini szigetes kalandjának és a Cinege cipőjének aranyos illusztrációit, vicces, pontosabban rémisztő Halloween témájú rajzokat. Láthattunk őszi termésekből egyéni, kreatív alkotásokat, virágfestékből készült hangulatképeket, gyurmafigurás jeleneteket. Az őszi természetet, zöldségeket-gyümölcsöket, ünnepeket felsorakoztató tablók közös projektmunka eredményét tükrözték.
 

Robotok az oktatásban

Magyarország a nemzetközi vérkeringésben
Idén novemberben Győrben rendezik a XVI. World Robot Olympiad (WRO) robotépítési- és programozási verseny világdöntőjét. A szervezők 65 országból közel 3500 résztvevőre számítanak. A verseny lényege, hogy a csapatok a robotokat Lego vagy fém elemekből építik meg, majd programozzák fel. A versenyen 4 kategória van:
  • Regular: előre megadott versenypályán kell végigmenniük a meghatározott feladatot teljesítve a robotoknak;
  • Open: valamilyen társadalmi problémára kell felhívniuk a figyelmet, vagy megoldást találni rá a robottal;
  • Football: a robotok egymás ellen mérkőznek, aki több gólt lő az infra labdával, az nyer;
  • ARC (Advanced Robotics Challenge): nem Lego, hanem fém elemekből kell összeállítani a robotot, ami a hozzá írt program segítségével egymásba illesztve rakja ki egy keretben a Tetris-elemeket;
Hazánkban 2014 óta rendezik meg a verseny nemzeti döntőjét. Az akkor 11 csapattal elindított versenyen 2018-ban már 135 csapat nevezett, akik közül 8-an kvalifikálták magukat a 2018-as thaiföldi világdöntőre.