Digitális tanulás a Jövő Iskolájában

A márciusi 13-ai kormányrendelet bejelentését követően gyorsan összeült a csapat, persze csak virtuálisan, hogy erre a merőben új oktatási formára kidolgozzuk az útmutatót. Fontosnak tartottuk, hogy ne kapkodásból szülessen meg az a digitális oktatás, ami a jelen körülmények ellenére nagy lehetőséget is jelenthet. A tavaszi szünetet előre hozva nyertünk egy hetet annak érdekében, hogy mind az infrastruktúrát, mind a koncepciót és tartalmakat átgondoltan kidolgozhassuk. Úgy gondoltuk, hogy egy platformot fogunk használni főként az áttekinthetőség érdekében. A Microsoft Teams lett a kiválasztott digitális tér, amit egyre otthonosabb laknak be kicsik és nagyok egyaránt.
Az indulás 0. pontjaként azt is fontosnak gondoltuk, hogy az intenzívebb digitális jelenléttel párhuzamosan a szülők figyelmét is felhívjuk néhány olyan dologra, amit érdemes körültekintéssel kezelniük, illetve érdemes közös szabályokat megfogalmaznunk. Ennek érdekében Fülöp Hajnalka, internetbiztonsági szakembert kértük fel, hogy egy online előadás keretén belül beszéljen a szülőknek a távoktatás kihívásairól.

Télbúcsúztató családi programok a Jövő Iskolájában

A veresegyházi Jövő Iskolája Általános Iskola alapvetései közé tartozik a pedagógusok – család – fenntartók hármasának szoros együttműködése. Ez nem csupán a honlapon olvasható vagy az ismerkedő beszélgetések során hallható, hanem „gyakorló” Jövő Iskolája szülőként tapasztalom, hogy az iskola mindennapos működésének egyik valódi mozgatórugója. Fiatal közösségként együtt formáljuk, alakítjuk gyermekeink iskolájának életét, legyen szó pedagógiai módszerek átbeszéléséről, szabadidős programok szervezéséről vagy akár társadalmi szerepvállalásokról.
Ismerősök, régi ovis társak gyakran felteszik a kérdést: „Jó az iskola? Szeretitek?” Én mindig azt válaszolom: „Igen. A gyerekek szeretnek iskolába járni, nincsenek leterhelve, élvezik az órákat. Szeretjük a tanító néniket, kedvesek, gyerek-centrikusak. A plusz foglalkozások változatosak, mindenki megtalálja a kedvére valót.” Amit viszont nehéz elmondani pár mondatban, az az iskola közösségének a hangulata.

December a Jövő Iskolájában – szülői szemmel

Az év utolsó hónapjában egymást követték a jobbnál jobb, élményekben és érzelmekben gazdag programok az iskolában.
Szülőként legnagyobb izgalommal a negyedévet záró projekt-kiállítást vártuk. Több kisgyerek már otthon lelkesen mesélt arról, hogy hogyan, mivel készülnek erre az eseményre. Érezhetően nagyon fontos volt számukra, hogy megmutathassák: miket alkottak, miket tanultak az őszi hónapok során. Délután az iskolába érkezve az izgalom szinte kézzel tapinthatóvá vált: a gyerekek többsége sürgött-forgott, szülőket, nagyszülőket fogadtak és kalauzoltak végig a látnivalókon, saját készítésű finomságokkal kínálgatták a „látogatókat”. A lelkes tárlatvezetők segítségével végigcsodálhattunk gyönyörűen kiszínezett őszi faleveleket, Rumini szigetes kalandjának és a Cinege cipőjének aranyos illusztrációit, vicces, pontosabban rémisztő Halloween témájú rajzokat. Láthattunk őszi termésekből egyéni, kreatív alkotásokat, virágfestékből készült hangulatképeket, gyurmafigurás jeleneteket. Az őszi természetet, zöldségeket-gyümölcsöket, ünnepeket felsorakoztató tablók közös projektmunka eredményét tükrözték.

Robotok az oktatásban

Magyarország a nemzetközi vérkeringésben
Idén novemberben Győrben rendezik a XVI. World Robot Olympiad (WRO) robotépítési- és programozási verseny világdöntőjét. A szervezők 65 országból közel 3500 résztvevőre számítanak. A verseny lényege, hogy a csapatok a robotokat Lego vagy fém elemekből építik meg, majd programozzák fel. A versenyen 4 kategória van:
  • Regular: előre megadott versenypályán kell végigmenniük a meghatározott feladatot teljesítve a robotoknak;
  • Open: valamilyen társadalmi problémára kell felhívniuk a figyelmet, vagy megoldást találni rá a robottal;
  • Football: a robotok egymás ellen mérkőznek, aki több gólt lő az infra labdával, az nyer;
  • ARC (Advanced Robotics Challenge): nem Lego, hanem fém elemekből kell összeállítani a robotot, ami a hozzá írt program segítségével egymásba illesztve rakja ki egy keretben a Tetris-elemeket;
Hazánkban 2014 óta rendezik meg a verseny nemzeti döntőjét. Az akkor 11 csapattal elindított versenyen 2018-ban már 135 csapat nevezett, akik közül 8-an kvalifikálták magukat a 2018-as thaiföldi világdöntőre.

Miért és hogyan választottuk a Jövő Iskoláját?

Elsőszülött kisfiúnk tavaly szeptemberben kezdte el az iskolát. Emlékszem, nagycsoportos korában, az iskolaválasztás időszakában férjemmel másról sem tudtunk beszélni, mint arról, hogy milyen szempontok mentén, mi alapján hozzuk meg eddigi életünk legfontosabbnak tűnő döntését: vagyis hogy hová is írassuk a gyereket iskolába?!? Hosszú hónapokon keresztül jártunk nyílt napokra, tájékoztatókra, bemutató órákra, előadásokra. Óvodás és iskolás korú gyerekek szüleitől próbáltunk minél több információt beszerezni iskolákról, tanító nénikről, tantervekről. Lassan úgy tűnt, kezdjük elveszteni a fonalat az iskolaválasztás útvesztőjében.